tisdag 30 mars 2010

Fullmåne

Igårkväll när jag skulle sova så var min kropp fylld med djur.
Myror i fötterna och händerna.
Flaxande fåglar i bröstet, så att jag knappt kunde andas.
En irrande kanin i huvudet.
Den irrande kaninen, lite spretig, lite galen, huserade inne i mitt tankecentrum.
Han irrade i den behagligt mörka korridoren. In och ut ur olika hålor. Nosande på den ena tanken efter den andra. Plockade upp en tanke, men vände sig om så fort en annan tanke knackade på axeln och släppte den första. 
Där inne i mitt huvud.
Studsade han runt. Och höll igång mina tankar. 
Då önskade jag att vi hade ett hus. Med en glasveranda.
Så att jag kunde gått dit och satt mig i en stor, rymlig, skön fåtölj. Med anteckningsblock och en kopp varmt te.
Med månskenet strilandes in genom fönsterna. Uppkrupen ovanpå ett stort varmt fårskinn, med en hemmavirkad filt om mig.
Där hade jag kunnat sitta hela natten. Och skrivit ner allt jag tänkte på. 
Tillsist hade jag somnat. Där i den stora fåtöljen.
Men nu låg jag och försökte att natta den lilla kaninen i huvudet.
Andades, in och ut. Lugnt och fint. Försökte att intala mig hur trött jag var. 
Men det tog en bra stund innan jag lyckades.
Sen kom jag på att det är fullmåne ikväll. Då kan jag ibland sova sämre. Eller rättare sagt, jag är inte trött.
Kroppen vill ut och yla i månskenet..:)



6 kommentarer:

TuvaMinnaLinn sa...

De som vet säger att vattnet stiger vid fullmåne. Och vi består ju till stor del av vatten....jag känner också av det.

Anonym sa...

När det är fullmåne föds det fler barn. Det berättade min barnmorska när jag kom in och skulle föda i månskenet. Vattnet går då liksom. Så var det för mig. Men vilken måne!!!!! Så vacker inatt. Man får väl sova middag=) Linda

mamma sa...

När fullmånen lyser är kvinnligheten i sin fulla kraft, energier är i omlopp och skapandet, flödet, på topp....

Emmie sa...

Linda, vad häftigt! jag skall spana efter månen ikväll om det är klart väder..:)

mamma, ja, jag kände det.:)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jag brukar också sova oroligt vid fullmåne!

mamma sa...

Det är då vi får kontakt med våra vargsjälar! Längtan drar oss ut att yla och vi vet att vi kan uträtta storverk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...