måndag 1 mars 2010

Om att duga som man är

Idag har det pratas ledsamhet, tårar och ilska.
Mest tårar från mitt håll. Men då har jag ett tips. Om man vill bli riktigt förbannad så här en måndagskväll så skall man slå på kanal fyra vid fem-tiden.

Där sänder de nämligen förkväll.
Och på måndagar har de temat mode och skönhet. Där har de ett sånt underbart "gör-om-mig-för-jag-duger-absolut-inte-som-jag-är-inslag".
Idag var det en kvinna i medelåldern som de gjorde om, för hon ville få en datelook. Och åh, det är så äckligt puttenuttigt och ytligt så det förslår!

Jag blir så arg!
Vad hände med "du-duger-som-du-är-ta-på-dig-det-du-trivs-i-och-känner-dig-fin-i"?? De skulle framhäva hennes kindben, de skulle dölja hennes kärlekshandtag, de skulle ABSOLUT INTE använda pärlemorögonskugga, för det framhävde de HEMSKA rynkorna som hon hade vid ögonen. Uschianemej.
Man blir så otroligt fullmatad med att man skall göra om sig, man duger inte som man är, inne och ute listor är hett, byt ut din gamla telefon och när du ändå  är i farten, varför inte byta och pojkvän/sambo/man också, för han duger ju inte heller som han är osv.
Mode i all ära, det är jättekul att se tillbaks på modet och jag tycker om att piffa till mig, och jag tycker det är roligt med kläder. Men till en viss gräns och jag försöker verkligen att tänka på vem jag gör det för, mig själv, för att det är kul, för någon annan eller för modemagasinen säger si och så?
Jag kämpar med att tycka att jag faktiskt duger PRECIS som jag är, med både plus och 
minus.  Det är förbannat svårt i denna mediavärld vi lever i, för hur mycket jag än försöker att låta bli att utsätta mig för reklam och dylikt så slinker det in i alla fall. 
Jag är i alla fall medveten om det, det är nog inte alla som är det.
Ja, visst, jag skulle kunna låta bli att titta på förkväll, men på något sätt så är det så överdrivet så att det bekommer mig inte så mycket, det är mer den "dolda" hets-till-konsumtion-och-att-inte-duga-som-man-är-reklamen som jag kan tycka är "farlig".
Men som förkväll, det är ganska så härligt att kolla på om man vill få ut lite ilska och aggression mot världen, så här en måndagkväll klockan fem. 
tack och hej.



3 kommentarer:

underbaraclara sa...

Tack för att du kommenterar så ofta och peppar mig. Du är jättefin och bra och har ett underbart bloggnamn. Heja dig. Kicka komplexen i pungen.

mamma sa...

Håller med föregående kommentator!
Du duger definitivt som du är! Du är världens finaste, goaste mysigaste lilla prinsessa!
Förkväll är ju som Allers veckotidning i tv-format! Bry dig inte utan gör nåt som är bra för dig istället!

Matilda sa...

Håller helt med gällande Förkväll, förstår inte hur ett sådant skruttprogram kan få visas! Men som alltid med skruttprogram: man fastnar. Tyvärr!

Ja gimp ja, det fick jag också tips om!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...