söndag 7 mars 2010

Smarrig rabarberpaj


"Jag är med och tävlar hos Lalolandet, om en Rice-sprits från Miss Juniversum.se
gör det du också"


Jag hittade en liten tävling som jag bara måste vara med i! Har saknat en sprits länge, och nu har jag chansen att vinna en. Hur bra är inte det.


Mitt bästa bakrecept för att mana på våren lite extra mycket är rabarberpaj med rabarber från förra årets skörd och hemmagjord vaniljsås, det är grejer det.


Ugnen skall vara ca 225 grader varm.
Man tager det här till smuldegen:


250 g kallt smör
1½ dl råsocker
1½ dl kokosflingor
2½ dinkelmjöl
1½ dl havregryn


Skär smöret i småbitar.
Nyp ihop det med råsocker, kokosflingorna, dinkelmjölet och havregrynen tills det blir en smulig deg av det.


Sen tog jag:


Valfri mängd rabarber ( så att det får plats i formen) 
Blanda dem med lite potatismjöl, ca 1 msk, ½ dl råsocker, ½ dl farinsocker, 1 tsk malen kanel, ½ tsk malen ingefära.
Lägg i botten av en ugnsfast form ( smord om man vill det)
Smula över smuldegen så att den täcker och hyvla över lite smör.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
Låt den svalna lite, så att den står till sig. 




Mums!





1 kommentar:

Lalolandet sa...

HEJ EMMIE!
Kul att du är med i tävlingen! LÅter supergott med kokos i smuldegen, skall testas!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...