onsdag 21 april 2010

Two parts och rädslan för natten.

Jag slits i två delar. Den ena delen är en lurande nattuggla i mig, som spirar på nätterna, idéer och kreativitet och energi.
Den andra delen är den som fasar nätterna, som är rädd för mörkret och ensamheten.
Igår kväll så låg jag och funderade en massa, jag kom på en hel drös med idéer och drömmar om framtiden. Men jag har glömt de flesta sakerna nästa morgon. Just för att jag inte har någon möjlighet att gå upp och skriva ner. Eller jag gör mig inte omaket rättare sagt. Eftersom att jag ligger innerst mot väggen.


Jag fantiserade om ett stort hus på landet, lite i skogen och lite vid havet. Med många rum, med plats för pyssel/syrum och ett stort bibliotek. 
Jag fantiserade att då skulle jag gå upp på kvällarna när jag inte kunde sova, och göra slag i alla mina idéer, skriva böcker, sy klänningar och måla tavlor. 
Lite smått galen så där som konstnärer skall vara, så som jag ser dem framför mig.
Då skulle jag sitta uppe i gryningen och blicka ut över landskapet/havet från den inglasade balkongen.
Men när jag låg där och fantiserade som mest, så var det en liten hemsk tanke som smög sig in, som ville skrämma mig, som sa att 
- du har ju aldrig klarat av att vara upp ensam på nätterna, vad får dig att tro att du skulle klara det i ett stort gammal hus, fullt med andar?
Då blev jag arg. 
Skall den där rädslan få förstöra mina vackra drömmar?
Nej för tusan, jag kände mig modig, och bjöd in de där andarna, de fick ju också pyssla så klart. 
Natten skall inte få hindra mig, jag äger natten precis lika mycket som dagen.
Och så slog jag rädslan på nästippen och somnade gott.



1 kommentar:

mamma sa...

Underbart! Ge rädslan en rejäl smocka! Plocka fram kreativiteten och modet och styrkan som finns där! De bara väntar på att du ska öppna dörren på vid gavel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...