tisdag 25 maj 2010

Rhubarb



Någon efterfrågade receptet på rabarbersaften.
Här kommer det!


1  kg rabarber
1 citron
6 dl (500 g) socker
3 msk citronsyra
2 l vatten


Skölj och skär rabarbern i skivor.
Skiva citronen tunt.
Blanda socker och citronsyra.
Varva rabarber, citron och sockerblandningen i en kruka ( jag tog en stor gryta)
Koka upp vattnet och slå det kokande över rabarbern. 
Låt stå i ca 1 ½ dygn.
Sila och häll saften på flaskor. ( jag hällde på plastburkar och frös in)
Vid servering späds drickan med 4-5 delar vatten eller med krossad is och sodavatten.


Jag silade upp saften igår. Upptäckte då att det låg en massa socker kvar i botten. Så nästa gång så skall jag röra om i grytan då och då, och innan upphällning också. Så att det kanske blandar sig lite bättre.
Nu fick jag rabarbersaft som var mest stark, och inte så söt som den kanske behöver vara för att vara svalkande och god. Men jag tror nog att den blir perfekt i sommarens drinkblandningar!


Ej min bild.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...