torsdag 29 juli 2010

Regniga sommardagar

kan man dekorera med nyinköpta loppisböcker med vacker dekoration.
och ännu finare innehåll!












Svinaherden är nostalgi på hög nivå för mig.
Mamma sjöng alltid den lilla snutten, som de sjunger i berättelsen, när hon läste den högt för oss barn: "ach, du lieber Augustin, alles ist weg, weg, weg!"


Utgåvan är från 1927, jag hade tyvärr inte kontanter att köpa alla sex banden, det skär lite i hjärtat.
Men jag tog de tre första, 25 kronor styck, och de innehåller de flesta av H.C Andersens berättelser som jag känner till och tycker om.
Jag fann en liten rosa lapp som lyder så här:


Ärade kund.


Vi hava tacksamt emotttagit Eder värda order å verket H.C. Andersens Sagor.
Som upplagan redan är slutsåld och de första banden å den nya upplagan ännu ej är färdigbundna, tillåta vi oss härmed, för att ej försena leveransen, översända 5:te och 6:te banden, som föreligga färdiga.
Bäckerna äro var för sig en avslutad bok.
Vi komma om c:a 8 dagar att sända 3:dje och 4:de banden.
1:sta och 2:dra banden föreligga färdiga om c:a ytterliggare 8 dagar.


Högaktningsfullt
Baltiska Förlaget A.-B.


Ett stycke fin historia.


4 kommentarer:

Angeliqa sa...

Jag ÄLSKAR gamla böcker! HC Andersens sagor är dessutom de bästa som finns!

Styleabaad sa...

Fina gamla böcker är något jag samlar på. Kanske inte så ofta med sagor i, men ändå. Varför är inte böcker nuförtiden vackert inbundna i läder och tyg? Det tar emot för mig att köpa en pocketbok...

mamma sa...

åååååå!!!!
Åk genast och köp resten!

lisbeth sa...

Säger som din Mamma : skynda dig !!!
Vilken skatt du hittat !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...