tisdag 7 september 2010

Årets första varmchokladkopp!

Igår kväll gjorde vi varm choklad. Äkta varm choklad.
Efter vårat bad.



Jag höftade lite men tag ca:
1 dl vispgrädde (40%) per person
ca 2 rutor (stora) mörk choklad (70%)  per person
(Rutantal beroende på hur stark chokladsmak man vill ha)
valfria kryddor, jag tog mortlade kardemummakärnor, kanel och ingefära.

Finhacka chokladen
Värm grädden tills den nästan börjar att koka, häll i kryddorna.
 Häll ner chokladen i grytan ( tag av grytan från spisen)
Vispa ner tills chokladen har smält.
Servera i små koppar och njut!


2 kommentarer:

Matilda sa...

men åh, det där måste jag prova! själv brukar jag också göra hemmagjord choklad men har inte testat med riktiga chokladbitar sådär, jag blandar mjölk och kakao på spisen!
det där måste som sagt testas!

sv: tack!!

Lysande ögonblick! sa...

Åh. Tack för inspiration. Ikväll ska jag också ha varmchoklad premiär. Det ska bli mys. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...