lördag 25 september 2010

om fästningsbesök och kvällsmat

Idag kära vänner har vi varit på Varbergs fästning och gått på skördefest (och trotsat regn och folkmassor)
Med massa lokala och vissa kravodlande farmers.
Jättemysigt!
Det var stånd inne i de gamla murriga stengångarna. med pumpor och fina dekorationer som ökar höstkänslan.
Smeden stod och smidde vid elden, han gjorde ljusstakar.
Vilket jobb! fatta vilka jäkla armmuskler man får....


sen var vi även inne på muséet och kollade in bockstensmannen, lite andra mysiga utställningar och även en utställning om Titanic. 
Mycket folk men fint var det!


Så, vi fick ju med oss lite godsaker hem.
Bland annat korv från Gudmundsgården, där det bor lyckliga grisar som blir lyckliga korvar.
Jag gillar inte korv i vanliga fall, dels för konsistens och dels för äckligt innehåll.
Men dessa korvar! vilken fröjd! bara fint kött och kryddor, det går inte ens att kalla "vanlig" köpekorv för korv efter man har smakat dessa.
Ja, det köpte vi och lufttorkad skinka, salami som håller i ett år, det blev mjölksyrad surkål från ett företag som hette undermat, brända mandlar, vildsvinsfärspitabröd, marsipan ( för mannen, inte för mig, gillar det ej)


Så till kvällsmat blev det stekt korv med surkål, senap och cremé fraiche-röror.


Läs texten mycket noga på förpackningen, är det inte underbart!!

Mums fillibabba!


Som ni kanske förstår så är ju detta himmelriket för mig, jag gillar småskaligt, närproducerat och helst eko och mest reko.
Som det stod på förpackningen på skinkan, livet är för kort för att äta dåligt! och definitivt för kort för att vara elak mot djur och natur.
Så idag är jag mätt på bra fin mat.

Hoppas ni har haft en fin lördag!







1 kommentar:

Angeliqa sa...

Vad härligt att gå på skördefest! Jag skulle nog köpa allt jag fick tag på :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...