onsdag 24 november 2010

Gårdagens sena lärdom

Igårkväll fick jag för mig att jag skulle sy en rund kudde, jag var jättesugen på att sy! Och orken och lusten fanns där, så jag plockade fram och förberedde och tog fram symaskinen.
Klippte ut en mall i smörpapper för att det skulle bli så jämnt som möjligt.
Nålade och grejade och sen då så tänkte jag att jag skulle spara lite tid och pyssel.
Så jag sicksackade ihop hela den utochinvända kudden, ja, jag sicksackade HELA.
När jag var nöjd och klar insåg jag att, hallå. en kudde syr man inte ihop runt hela! Det måste ju finnas ett hål!
Som tur var, om det var någon där uppe som såg efter mig eller vad det var, så var det en tiocentimetersbit som inte fästs i varandra, så jag behövde endast sprätta pyttelite, för det var ju redan ett hål.
Men sen slog det mig, att hålet blir jättefult, för kanterna är inte invikta och raksömsihopsydda.
Och kanterna inne i kudden går inte att pressa isär, så att det blir ett snyggt veck utanpå kudden, för de är ju ihopsydda av sicksacksömmen.


SUCK!
Det var dagens lärdom.
Så går det när man vill vara snabb och effektiv.
Det finns ju säkert en anledning till att man lärde sig att sicksacka alla tygbitarna för sig först.
Haha.
Men jag är nöjd med ett första försök, det är bara att ge sig på det igen!







4 kommentarer:

lisbeth sa...

Ack ja, såna sura misstag har vi nog alla gjort. Men det "brukar bli bra till slut" ! Och det är ett väldigt vackert tyg du valt tll din fina kudde :-)

gunillaedding sa...

Vill du ha ett litet "reparationstips?"?
Pressa till kanterna från rätan och sy en sicksack eller mönstersöm så lågnt ut det går....
sy lite i taget och "håll in" stoppningen bit för bit....

Anonym sa...

Hihi jag fnissar lite för mig själv. Det är en typisk sak för mig att göra när jag ska vara effektiv. Men fint blev det tycker jag!

Lysande ögonblick! sa...

haha. Ja, det är bara att ge sig på det igen. :-) Fina du!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...