torsdag 20 januari 2011

Kvällsfika

Ibland är det fint med kvällsfika. Häromkvällen svängde jag ihop en liten äppelpaj, med svenska äpplen! 
Vispade lite grädde till det och hade i lite vaniljpulver.



Jag tog:
Tre äpplen, skalade och klyftade
Stek halvmjuka i smör och kanel

Ca 2 deciliter havregryn
En nypa råsocker
En nypa vaniljpulver
ca 1 deciliter kokosflingor
lite mer än 100 g smält smör
Kanel efter behag
Blanda ihop

Lägg äpplena i ugnssäker form, strö över grynblandningen, hyvla över lite extra smör om man vill ( jag glömde, det blev lite torrt, kanske just för att jag höftade för mycket på smöret, så jag har ingen aning om hur mycket smält smör jag hade i..)
Sätt in i 200 grader varm ugn i mitten i ca tio minuter, eller tills den har fått fin färg.






2 kommentarer:

Lisa sa...

mums! :)

Lysande ögonblick! sa...

Så gott!!!!! Gillar verkligen att du alltid delar med dig av recepten. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...