fredag 27 maj 2011

sista dagen

Idag är sista dagen i skolan. Det är tungt. Men det är ändå examensdag, med tid för reflektion och tacksamhet.
Examen, om man nu kan säga det.
För om någon skulle fråga vad jag blir nu då, så tänkte jag först, att jag blir ju inget på den här utbildningen.
MEN! Jag kom på mig själv där. Det blir jag visst, jag har blivit:
mer av en konstnär
starkare
säkrare på mig själv
modigare
klokare
mer kreativ
bättre på att se när jag är självkritisk i onödan
och dessutom kommit till insikt om att det är inte jag/min personlighet som är dålig på något, det är bara det att hjärnan inte hänger med på just den grejen. 


Under två år har jag gjort världens resa, lärt mig både det ena och det andra. Jag kan inte säga att jag lärt mig komponera färgskalor och dylikt, det är sånt jag bara gör och jag antar att det är det som kallas talang.
Jag har lärt mig att om jag tänker och försöker för mycket blir det inte bra, bara gör det som kroppen/hjärtat vill och det blir bra i slutändan.
Jag har målat, blivit frustrerad och arg, målat över och de har blivit mina bästa målningar.
Jag känner verkligen skillnaden i mig, hur mycket jag har kommit framåt (även om vissa dagar fortfarande är mycket svåra) För jag var rätt illa däran för två år sedan.
Hjärnan fungerar på ett helt annat sätt nu, jag kan vara mer utanför mina tankar och det känns som om jag kan tänka klarare oftast.
Jag har lärt mig lite om hur man hänger en uställning, jag har lärt mig hur j*vla svårt det är, jag har hängt en tillsammans med andra och klarat av det. 
Jag har mött många människor med olika livsöden, sett hur olika man fungerar i olika situationer. Jag har utvecklats och förändrats, gjort mig av med människor i mitt liv som inte var hälsosamma för just mig.
Jag kan ibland känna mig stolt över mig själv.
Den här kursen har gett mig så mycket mer än bara måleritekniker och skisstekniker, den har gett mig tid för reflektion och vila, den har hjälpt mig att ta tillbaka mitt liv.











7 kommentarer:

Anna @sweet life sa...

Det låter väldigt bra, och du har all anledning att vara stolt över dig själv efter en sådan resa! :) bra jobbat! kram!

gunillaedding sa...

Hjärtegullet mitt! <3 <3 <3
Så gott att läsa; att du ser dig med goa kärleksfulla ögon så som just du är!
Massor av ljus och kärlek till dig på din stora examensdag!!!
Från din stolta Mor

Angeliqa sa...

Jag tycker du har all rätt att vara stolt! Och så härligt att läsa att du är det!

Styleabaad sa...

Grattis Emmie! Det låter som att du har utvecklats otroligt mycket och blivit en starkare människa - det är väl det bästa en utbildning kan ge?

Emmie sa...

kram till er!

mintekopp sa...

Stort Grattis till dig! Du ska verkligen vara stolt över dig själv som har gjort en sådan fantastiskt resa.

felicia sa...

Grattis måste jag ju säga! Och det där med utveckling och kunskap med mera är så komplext. Jag känner ibland på den utbildningen jag går nu att vi bara lär oss självklarheter som vilken idiot som helst vet. Men så möter man andra, utanför programmet och vad man skulle kunna kalla utanför psykologbubblan, och då inser jag att vi visst lär oss viktiga och nya saker, och att vi har en särskild kompetens som inte alla har. Och framför allt: jag utvecklas! Heja på, det kommer bli hur bra som helst för dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...