torsdag 4 mars 2010

Månadens sötsak!




Tea som driver bloggen Söta Saker har kommit på en sån finurlig sak som Månadens sötsak!
Klicka på bilden eller på Söta saker så kan ni läsa mer om månadens sötsak eller läsa inläggen i Söta sakers blogg.

Jag har valt att baka chokladbiscotti, först var jag lite osäker på om de tillhörde kategorin småkakor, men jo, de räknas nog till det. Man får nog inte vara för petig.. :)

Så här kommer receptet på mina chokladbiscotti:

Du behöver:

ca 75 g sötmandel ( jag höftade lite)
100 g mörk choklad, 70%
3 dl vetemjöl
½ dl kakao
2 dl strösocker
½ tsk vaniljpulver ( inte vaniljsocker)
1/4 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader varmluftsugn ( vanlig ugn, ca 200 grader)

Hacka sötmandlarna och chokladen grovt.
Blanda hackade nötter, choklad, vetemjöl, kakao, strösocker, vaniljpulver, bakpulver och salt i en stor skål. Forma en grop i mitten och knäck i äggen. 
Blanda först ihop med en gaffel, sen knåda med händerna tills allt har blivit en fast deg.
Forma till två avlånga rullar.
Grädda längderna på en plåt med bakplåtspapper i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Provskär för att se om de är genomgräddade. (Som vanligt så beror det på ugn och dylikt hur länge man behöver ha dem inne.)
Tag ut och svalna lite, sänk temperaturen till 120 grader. Skär längderna på snedden i ca 1 cm tjocka skivor.
Lägg dem igen på plåten och torka dem i mitten av ugnen i ca 25 minuter, tills de är helt torra.



 










4 kommentarer:

sana sa...

det se så gott ut!!

Emmie sa...

Tack! Det var de verkligen också! :)

Julia sa...

Tack för ett superbra recept!

Jag bakade två satser en med choklad och en med citron, kardemumma och kanel! Blev jättebra!

Emmie sa...

åh, vad kul!!
spännande med citron! det får jag ta och pröva.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...