tisdag 23 mars 2010

Tisdagstankar

Att leva i nuet. Är fruktansvärt svårt har jag kommit fram till. Jag försöker, men glömmer mig allt som oftast. Mitt mönster är allt för invant för att jag skall klara det här på några månader bara. Jag behöver nog mycket mer tid. Det är ju en bra början i alla fall. 
Att öva på att vara i nuet. 
Att öva sig på att känna dofter. 
Känna kyla/värme. 
Känna olika material mot handen. 
Bli medveten om vad jag gör med mina händer, mina ben, mina armar. Inte för medveten om själva kroppen, där är jag redan FÖR medveten liksom. 
Nej, nu handlar det om att släppa alla tankar, och bara KÄNNA. Bara se. Utan att tänka.
För jag är fantastiskt bra på att planera. planera, planera, planera, in i minsta detalj. Och det stressar mig så mycket att jag blir sjuk nästan. För att jag inte kan släppa kontrollen och bara göra. Jag oroar mig konstant mer eller mindre. 
Men när jag befinner mig i nuet, utan att tänka på vad som skall hända, oroa mig för framtiden osv.
Då mår jag bra. Då mår själen bra. Då minns jag vad jag har gjort när jag ser tillbaks på det.
Som när jag var på Irland. Jag minns nästan varenda detalj därifrån. Naturen som var så fantastiskt vacker. Husen som var så annorlunda. Luften som var så klar och härlig. Ljuset som var annorlunda än här hemma. Människorna som var mycket mer öppnare än här hemma. Jag minns ljuden, dofterna, vyerna precis som om jag vore där nu. 
Allt detta just för att jag levde i nuet. Det fanns inte plats för att hamna i någon slags vardagsslentrian. Jag förundrades över allt. Allt som kom i min väg. 
Och det vill jag bli bättre på att göra oftare här hemma också. 
Att förundras över det vardagliga, att leva i nuet, att uppskatta och uppmärksamma det jag faktiskt har. Och släppa alla måsten, borden och skullen.
Det är skitsvårt.
Men jag kämpar på. Även om jag glömmer att jag kämpar bra ibland. 
Så nu ger jag mig själv en klapp på kinden och säger att jag är bra. 
Och till er andra också. Vi är bra. Som vi är. 
Bara så. 
Bra så.







6 kommentarer:

mamma sa...

Fina, goa du!

lisbeth sa...

Fina tankar, fint uttryckt !
Vi är många med dig, som övar och övar och övar ...

Ej Utgivet Material sa...

mm nu-träning är sååå svårt. Min mamma är sjukgymnast och jobbar med det så jag tycker att jag borde kunna ibland.. men nej.. men att vara snäll o förlåtande är en bra start tror jag.. vad fin din blogg är.

Emmie sa...

Tack tack!!

Anonym sa...

...då kommer här ett litet boktips=) Karamellskorna av Joanne Harris. Läs den. Linda

Emmie sa...

Tack! den skall jag kolla upp!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...