onsdag 7 april 2010

om lite hopp och urkvinnor



saker som jag tycker om att öva mig att tänka på:
livet är inte ett krig att vinna. livet är inte en kamp att genomföra.
livet är ett äventyr. ett spännande äventyr med fallgropar och misstag, men även lycka, skatthittande, känslor. flyga med liksom. släppa taget. 
det övar jag mig på.
det är skitsvårt. det kommer att ta ett tag. 
men jag vet.
att jag hittar tillbaks. till mig. till mitt inre. 
till min urkvinna inom mig. som vet vad som är bra för mig. som inte lyssnar på vad alla andra tycker att jag skall göra. vara. tänka. klä mig. äta. leva.
jag gör precis som jag vill. och passar det inte för någon. ja, då gör det inte det. jag behöver inte bry mig så mycket om det. för passar det mig, så är jag nöjd. 
det är ändå mig själv som jag skall leva med. tills jag dör.


alla dessa tankar kommer till mig oftare nu. de försvinner lika lätt. men jag tänker dem ändå. kanske någon gång om dagen. eller i alla fall någon gång i veckan. 
och det känns så skönt. som att snart. snart så. har jag hittat hem igen. 
och jag drömmer fina drömmar. spännande drömmar. där människor tar hand om mig. jag tar hand om dem. där jag hittar saker som jag har letat efter. som jag vet passar mig.
det är fina tider på gång. jag känner det inom mig! det spritter och sprakar. kommer fram oftare än aldrig förr. det är fint det.


och även kreativiteten vaknar nu när jag är lite mer medveten. om livet. på något sätt.
jag kommer på saker jag vill skapa. det bara rinner idéer ur mig. som jag skriver ner. för även om jag tänker dem så orkar jag inte alltid genomföra dem. eller så har jag bara inte material. eller så är tiden inte mogen för genomförandet. men mogen för idén att födas ur mig. och det är en sån skön känsla.  när det bara dyker upp idéer ur tomma intet. när jag inte tvingar fram dem. det är då det blir som bäst.







3 kommentarer:

mamma sa...

Kloka, fina, underbara du!

Anonym sa...

Känner så väl igen alla dina tankar här. Funderade på när allt föll på plats. Jo, när barnen kom hem till mig. När barnen kom förstod jag plötsligt så mycket. Lugnet. Livet. Meningen. Låter lite kliché. Men det är verkligen så. =)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

vad fint skrivet!
Verkar vara utveckling på gång..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...