fredag 21 maj 2010

Som människa har Jag rätt att:

* Vara mig själv
* Säga nej utan att känna mig självisk
* Vara kompetent och stolt över mina prestationer
* Känna och uttrycka ilska
* Be om sympati och hjälp
* Bli behandlad som en vuxen
* Vara ologisk i när jag tar beslut
* Göra misstag och ta ansvar för dem
* Ändra mig
* Säga " jag vet inte"
* Säga " jag håller inte med"
* Säga "jag förstår inte"
* Säga " det bryr jag mig inte om"
* Låta bli att ge anledningar och ursäkter för att försvara mitt beteende
* Mina åsikter möts med respekt
* Mina behov är lika viktiga som andras behov
* Tala om för någon vilka mina behov är
* Döma mitt eget beteende, tankar och känslor. Ta ansvar för dem och konsekvenserna de för med sig
* Döma om jag är ansvarig för att finna lösningen på andra människors problem
* Vara stolt över min kropp och själv avgöra vad " attraktiv" är 
* Växa, lära förändras och sätta värde på min ålder och mina erfarenheter
* Och ibland be andra om förlåtelse.....


Så det så!

1 kommentar:

mamma sa...

Denna tål att publiceras ofta!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...