måndag 22 februari 2010

om natten kommer tankarna



Det är lite som en halvslumrande vårblommas första törst. Efter solens omfamnande strålar. 
Slumrande, famlande, blint sökande.
Så kom frosten.


Det är lite som en trevande nyfödd kattunge. I blindo. efter mammas värme. mat. 
Famlar, faller, fumlar, finner. inte.


Det är lite som en författares första ord. Nedkrafsade ur tankarna. ur pennan. på pappret. 
Hastigt överstruket igen. 


Det är lite som den späda fågelungens prövande vingslag. Ut över världen. 
förväntan.Faller. flaxar. 
dalar. dunsar. Död.


Det är lite som  en tonårings testande gränser. Frigörande. frihet.
Falskt. där ute.
inte som drömmen.


Inte alls så som jag tänkte 
hoppades 
trodde 
drömde. inte alls. 
Men likväl. så är naturens gång.
Upp. Ner. upp. igen. 


kanske finner jag en skatt. vid regnbågens slut. och sen sätter jag mig ner.
tittar på  vårblomman som kikar upp. med sin lilla knopp sträcker den sig mot solen.
jag bäddar över den med lite löv. 
såja. tids nog. får du se solens strålar. tålamod. så skall du se att det löser sig.



1 kommentar:

mamma sa...

Kära älskade dotter! Så vackert! Spara och ta fram om ett tag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...