onsdag 17 mars 2010

tankar om spretig stil.



jag sitter och funderar på en sak.
min stil.
den jag har här hemma. men också allmän musiksmak, frisyrval med mera.
den är så spretig på något sätt? tänker jag först.
men sen så tänker jag. nä. för vem då? nu är de där hemska granskningsglasögonen på. igen.
som jag försöker att ta av mig hela tiden. men på något mystiskt sätt lyckas de alltid åka på igen.
utan att jag märker det om jag inte aktar mig.
men stilen är kanske lite spretig, men då är den det på ett sätt som hör till liksom.
jag tycker om så mycket olika saker, så mycket är fint, så mycket som ger mig lugn och som jag trivs med.
blommiga saker. saker nära naturen. gamla saker. romantiska saker. coola saker. träsaker. stålsaker. mjuka saker. kantiga saker.skira färger. murriga färger. franska tavlor. ärvda lampskärmar från farfar.
loppisfyndade saker. nya saker. magiska saker. älvor. marilyn monroe. femtiotalssaker. stugapålandetsaker.
ganska hård musik, enligt mig. gammal musik såsom Elvis. the ronettes. Eddie Cantor. pianospelande Yann tiersen. massa blandade smaker alltså. 
sådant som förser min själ med det jag behöver. som får mig att må bra och trivas i mitt hem. ett belamrat litet hem, en etta med alldeles för många stilar i ett och samma rum. men jag gillar det. och vi kommer att bo här ett tag till. så det är bara att gilla läget. jag gillar grejor, från olika tidsepoker. så då blir det kanske lite spretigt här hemma. men vi kanske är lite spretiga. jag mår bra av att vara spretig. 
visst, i vissa fall kan det vara fint med stilrent, kalt och svart och vitt. ibland. ibland behöver ögat vila. men jag skulle för allt i världen inte vilja bo så själv. då skulle jag nog känna mig obekväm och ohemma och otrygg och ögat skulle bli trött av att få vila för mycket från vackra saker.
ja, det var det jag satt och funderade på just nu.



4 kommentarer:

mamma sa...

HEJA! Låter så fantastiskt medvetet och roligt! Ett roligt, spretigt liv! En rolig spretig tjej!

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Vad gäller stil behöver ingenting utesluta det andra, trivs du spretigt så ska du leva spretigt.
Som svar på din kommentar så tycker jag att du ska våga prova någon av alla de där klänningarna du skulle vilja bära, testa och se hur det känns, tror du kommer få mersmak:)

Anna sa...

Tack snälla!!! Det känns väldigt speciellt o lite spännande så klart!

lisbeth sa...

Klart du ska omge dig med sånt som DU trivs med !!! Varför neka sig något man tycker om, bara för att nån annan tycker annorlunda ?? Eller för att man "måste" hålla sig till en viss stil ??
Kör på, kloka Emmie !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...